Kia start bouw van fabriek voor elektrische doelgerichte voertuigen (Purpose-Built Vehicles, PBV)

  • Specifieke fabriek voor elektrische PBV-voertuigen met een jaarlijkse capaciteit van 150.000 stuks
  • Fabriek zal vanaf tweede helft van 2025 op grote schaal batterijaangedreven elektrische PBV’s produceren
  • Flexibele productie met slimme innovaties, zoals efficiënte ‘celmethode’
  • Innovatieve fabriek met lage koolstofvoetafdruk, intelligentie en
    mensgerichte principes
  • Hyundai Motor Group wil tegen 2030 een plaats verwerven in wereldwijde
    top 3 van grootste EV-constructeurs
  • Groep schetst ook plannen om tegen 2030 24 biljoen KRW te investeren in
    Koreaanse EV-sector

Kia zette onlangs de eerste schop in de grond voor de fabriek waar de constructeur zijn batterijaangedreven ‘doelgerichte voertuigen’ of Purpose-Built Vehicles (PBV) zal bouwen. De ceremonie in de Kia-fabriek van Hwaseong in de provincie Gyeonggi (Zuid-Korea) werd bijgewoond door meer dan 200 mensen, onder wie overheidsfunctionarissen, Euisun Chung, Executive Chair van Hyundai Motor Group, Ho Sung Song, Global President en CEO van Kia, en andere werknemers van Hyundai Motor Group en de auto-onderdelensector.
Ho Sung Song, President en CEO van Kia benadrukte in zijn begroeting namens de Hyundai Motor Group dat “Hyundai Motor, Kia en Hyundai MOBIS tegen 2030 zo’n 24 biljoen KRW willen investeren in de Koreaanse sector van de elektrische voertuigen, met als doel om Zuid- Korea te laten uitgroeien tot een van de drie grootste spelers op de wereldwijde EV-markt. We stellen alles in het werk om het concurrentievermogen van het volledige ecosysteem voor elektrische voertuigen te verbeteren, inclusief onderzoek en ontwikkeling, productie en infrastructuur, en pionierswerk in het stimuleren van verandering en innovatie in de nieuwe wereldwijde autosector.”

Vooruitstrevende slimme fabriek met jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden
Kia zal ongeveer een biljoen won (ongeveer 758 miljoen dollar) investeren om 40.000 hectare land te verwerven. Het bedrijf wil de massaproductie in de tweede helft van 2025 starten. In het eerste volledige jaar wil Kia 150.000 eenheden produceren, met het potentieel om uit te breiden volgens de toekomstige marktomstandigheden.
De nieuwe PBV-fabriek zal worden gebouwd als een milieuvriendelijke fabriek die de toekomstige innovatieve productietechnologieën toepast en tegelijk de koolstofemissies minimaliseert. Ze streeft ook naar efficiëntie en intelligentie met het slimme fabrieksmerk ‘E- FOREST technologies’1 van Hyundai Motor en Kia, dat onder meer betrekking heeft op digitale productiesystemen.
Een van de innovatieve productieprocessen in de nieuwe PBV-fabriek wordt de ‘cellulaire methode’ of ‘celmethode’ genoemd: zij maakt het mogelijk om voertuigen te produceren volgens de uiteenlopende eisen van klanten.

De celmethode is een proceslay-outstrategie en groepeert machines of werkstations die worden gebruikt om soortgelijke producten of onderdelen te vervaardigen. De celmethode heeft als doel een efficiënter en flexibeler productieproces te creëren door de afstand te verkleinen die materialen en producten tijdens de productie moeten afleggen. Volgens de celmethode worden machines zo geordend dat de stroom van materialen en producten tussen werkstations wordt geoptimaliseerd, met als doel om downtime te minimaliseren, de kosten te verlagen en de productiviteit te verhogen.
Het geavanceerde productiesysteem van de PBV-fabriek verenigt de nieuwe celmethode met het originele transportbandsysteem voor massaproductie om een flexibele productie met snellere aanpassingen aan verschillende producttypes mogelijk te maken.

Bovendien zal de PBV-fabriek worden gebouwd als een koolstofarme fabriek door tijdens het lakproces van de voertuigproductie een droogstand (een natuurvriendelijke constructiemethode) te gebruiken en de koolstofuitstoot met ongeveer 20 procent te verlagen in vergelijking met bestaande fabrieken. Dat laatste komt tot stand door natuurlijk licht te gebruiken en het productieproces te stroomlijnen.

Kia zal ook innovatieve technologieën toepassen, zoals de automatisering van installaties met machine learning en artificiële intelligentie (AI), geautomatiseerde lakkwaliteitsinspecties onder het voertuig, de geautomatiseerde installatie van onderdelen zoals glas, opschriften en merklogo, en de automatische en realtime analyse van de meetkwaliteit om het koetswerk autonoom te corrigeren en te installeren.
De nieuwe faciliteit wordt tevens een ‘mensvriendelijke’ fabriek door de automatisering van zwaar werk en taken waarvoor naar het plafond moet worden gekeken, terwijl het gevoel van ‘openheid’ wordt versterkt en het geluidsniveau wordt verlaagd.

Productie van eerste batterijaangedreven elektrische PBV gepland voor 2025
Kia wil SW (projectnaam), het eerste model van zijn speciale PBV-gamma, in 2025 voorstellen. Dat model wordt een middelgrote PBV die is ontwikkeld op het ‘eS’-platform, een speciaal skateboardplatform voor elektrisch aangedreven PBV’s met batterij, waarmee verschillende types voertuigkoetswerken flexibel kunnen worden gecombineerd.
De SW werd ontwikkeld om in te spelen op diverse zakelijke behoeften, zoals leveringen, ‘ride hailing’ en B2B-transacties (business-to-business), dankzij zijn uitstekende laadstructuur en royale binnenruimte die de hoogte van een volwassene bereikt.
Na de lancering van de middelgrote SW PBV wil Kia zijn productgamma uitbreiden met grote PBV’s die kunnen worden gebruikt voor logistiek, de levering van verse voeding, shuttles met meerdere zitplaatsen en mobiele kantoren en winkels, alsook kleine PBV’s en middelgrote robottaxi’s met autonome rijtechnologie.

Hyundai Motor Group wil tegen 2030 een plaats verwerven in de wereldwijde top 3 van grootste EV-constructeurs
Tijdens de eerste spadesteek schetste Hyundai Motor Group ook zijn doelstelling om tegen 2030 een van de drie grootste EV-constructeurs ter wereld te worden door de gecombineerde verkoop van elektrische modellen van Hyundai Motor, Kia en Genesis.
Ook zal de Groep de jaarlijkse EV-productie in Korea tegen 2030 gevoelig uitbreiden tot 1,51 miljoen stuks per jaar, terwijl het wereldwijde volume zal oplopen tot 3,64 miljoen stuks. Om dergelijke plannen mogelijk te maken, zijn Hyundai Motor en Kia van plan om samen met Hyundai MOBIS 24 biljoen KRW (ongeveer 18 miljard Amerikaanse dollar) te investeren in de binnenlandse EV-sector.
In 2030 zal de Hyundai Motor Group een totaal gamma van 31 EV-modellen hebben, waaronder modellen van Hyundai Motor, Kia en luxemerk Genesis. Kia lanceert dit jaar de EV9, zijn eerste elektrische top-SUV met drie rijen, en Hyundai Motor wil in 2024 de IONIQ 7 op de markt brengen.

De grootschalige investering van Hyundai Motor Group heeft tot doel het Koreaanse ecosysteem voor elektrische voertuigen te upgraden en zijn rol als centrum voor innovatie in de wereldwijde autosector te versterken. Ook wordt er verwacht dat het een deugdzame cyclus van binnenlandse EV-productie, R&D, infrastructuur en aanverwante sectoren zal bevorderen.